Vijf unieke feiten over het Tourparcours van 2015

Vijf unieke feiten over het Tourparcours van 2015

Met zes aankomsten bergop, heel weinig tijdritkilometers en maar weinig kansen voor de sprinters werd vandaag in Parijs het parcours voor de Tour de France van 2015 gepresenteerd. Verder werd bekend dat de bonificatieseconden heringevoerd worden en het systeem van het puntenklassement grondig op de schop gaat. Vijf andere bijzonderheden die opvielen:

In de categorie voor de tweede keer, twee dingen. 1) Het tourparcours lekte na 2012 opnieuw voortijdig uit, wat overigens ook in 2013 deels het geval was. Daar zit dus best wel een soort van lek. 2) De Franse plaats Arras is voor het tweede jaar op rij startplaats in een van de eerste zes etappes. Buiten Pau (startplaats elfde rit) zitten er in deze Tour geen start- of aankomstplaatsen die in 2014 ook onderdeel uitmaakten van het parcours.

In het parcours zitten slechts 13,7 individuele tijdritkilometers. Dit is historisch weinig. Tom Dumoulin heeft dus ook maar één kans om zijn angstgegner Tony Martin nu wel te verslaan in een tijdrit. De piek van Dumoulin moet dan meteen op etappe 1 in Utrecht liggen, waar die ene tijdrit plaatsvindt.

Martin heeft daarna in elk geval nog drie weken om zijn succesvolle en vooral erg indrukwekkende solo in de negende touretappe van dit jaar een vervolg te geven. Klassementsrenners met een goede tijdrit in de benen als Chris Froome, Jean-Christophe Péraud, Tejay van Garderen en ook Wilco Kelderman zullen overigens niet juichen om het geringe aantal tijdritkilometers. Eerstgenoemde sprak al openlijk zijn twijfels uit over deelname.

Tour de France

Foto: muffinn, flickr.com cc

Een ploegentijdrit, die pas in rit negen verreden wordt, is vrij uniek. Alle ploegentijdritten in de grote rondes van de laatste jaren werden niet later dan etappe vier gehouden. Doordat er pas in rit negen een ploegentijdrit op het programma staat, is de kans groot dat sommige ploegen maar met acht, zeven of misschien zelfs maar zes renners aan het vertrek staan door voortijdige opgaves.

Overigens lijkt zich een duidelijke trend te ontwikkelen wat betreft ploegentijdritten in de Tour. Sinds 2009 stond er om de twee jaar één op het programma. Deze traditie wordt bij de komende editie dus voortgezet.

De langste rit in deze Tour de France is 221 kilometer (vierde rit). Daarmee is hij na de 12e etappe in de Tour van 2012 (220 kilometer) de op een na ‘kortste langste rit’ van de afgelopen tien edities van de Tour de France.

De rit (in lijn) met de minste kilometers in de Tour van 2015 is de rit naar de Alpe d’Huez, die maar 110 kilometers telt. De laatste keer dat een kortere rit op het programma stond was in 2011 (109,5 kilometer). Ook toen voerde de rit naar de Alpe d’Huez.

Tot slot nog een paar kleine zaken die opvielen: Het aantal vliegtuigkilometers (tussen rit 9 en 10 en tussen rit 20 en 21 moet gevlogen worden) is met 1331 kilometer ruim gelijk een derde van het totaal aantal kilometers dat de renners deze tour moeten afleggen: 3344. Van het totaal aantal kilometers dat de renners voor de kiezen krijgen, vindt 5,9 procent plaats op Nederlandse bodem.

Foto: Chris Brown, flickr.com cc

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Powered by Calculate Your BMI
%d bloggers liken dit: